Wat is het /// Waarom belangrijk /// Voor wie

Voor wie

Dat betekent natuurlijk in de eerste plaats de patiënt zelf. Maar de zorg moet ook beschikbaar zijn voor de mensen in zijn directe omgeving, zoals partner, kinderen, familie en vrienden. Want zij moeten zorgen, ondersteunen, taken overnemen en vooral "sterk zijn". Dat doet een groot beroep op het psychische en fysieke uithoudingsvermogen.

Tenslotte is psychosociale zorg er ook voor mensen die beroepsmatig met een levensbedreigende ziekte in aanraking komen, zoals artsen en verpleegkundigen.

-------------------------------------

Bij een grote groep patiënten met de diagnose kanker ontstaan vaak klachten van psychische, emotionele of sociale aard. Vaak merken mensen met kanker, meestal tot hun eigen teleurstelling, dat in hun omgeving nog weinig kennis en begrip is. Veel mensen hebben geen idee wat het is om met kanker te leven. Ze weten zich geen houding te geven tegenover de patiënt; ze mijden het contact of ze zeggen precies de verkeerde dingen. Vooral voor de partner en het gezin is het zwaar om altijd weer in positieve zin te blijven delen, zoekend naar hoopvolle wegen en wonderen.

Gelukkig echter is het taboe op de ziekte kanker aan het verminderen, dankzij de goede voorlichting en de inzet van medici en therapeuten. Bovendien geeft professionele hulp bij de onvermijdelijke klachten van kanker een goede kans op een betere kwaliteit van leven en het beter leren omgaan met de gevolgen van deze ziekte. Behandelingen tonen aan dat de aanpak van de therapeutische centra bestaat uit het vergroten van de kracht die iedereen in zich heeft. Dat op zichzelf heeft al een heilzame werking.

Ingeborg zei altijd: "You don't get to choose when you're going to die and how, you can only decide how you're going to live your life... and the best way is now!"